DSC06253Είτε μέσω θαλλάσσης έρθει κάποιος στην Κάλυμνο, είτε από αέρος η υποδοχή είναι ίδια. Τόσο στο λιμάνι όσο και στο αεροδρόμιο, έργα του Καλύμνιου γλύπτη Σακελλάρη Κουτούζη καλωσορίζουν τον επισκέπτη και του δίνουν ένα πρώτο στίγμα για τον τόπο στον οποίο μόλις πάτησε το πόδι του. Στον μεν αερολιμένα ο Καλύμνιος σφουγγαράς του υπενθυμίζει την ιστορία του νησιού που είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τη ζωή των βουτηχτάδων. Στο δε λιμάνι (δίπλα στο λιμεναρχείο) το ηρώο των πεσόντων αξιωματικών κατά την κρίση των Ιμίων, τον “τραβά από το γιακά” λέγοντάς του πως βρίσκεται σε μια από τις εσχατιές της Ελλάδας, όπου ακόμη θυσιάζονται άνθρωποι για να διαφυλάξουν τα σύνορά της.

 

sfoygarades-6Τα δημόσια γλυπτά είναι μια ξεχωριστή κατηγορία έργων τέχνης. Η αξία τους δεν είναι μόνο καλλιτεχνική, αλλά και διδακτική: διατήρηση της ιστορικής μνήμης και προβολή προτύπων. Και η Κάλυμνος είναι γεμάτη από αυτά, πολλά από τα οποία φέρουν την υπογραφή του γηγενή καλλιτέχνη, έτοιμα να αφηγηθούν ιστορίες για πρόσωπα και γεγονότα του παρελθόντος.

 

Κι αν λάβουμε υπόψη μας τα λόγια του Γερανού ζωγράφου Paul Klee ότι “η τέχνη δεν αναπαράγει αυτό που βλέπουμε. Μάλλον, μας κάνει να το δούμε” μελετώντας κανείς τα γλυπτουργήματα του Σακελλάρη Κουτούζη αντιλαμβάνεται πως η ανθρωποκεντρική γλυπτική του είναι ένας έμμεσος φόρος τιμής σε έναν ολόκληρο πολιτισμό της θάλασσας τον οποίο θέλει να δούνε και να γνωρίσουνε όσοι έρθουν σε επαφή με τα έργα του.

 

Με την παραίνεση του Καραφυλλάκη και του Κόκκινου

 

Η έμπνευση υπάρχει, αλλά πρέπει να σε βρει να δουλεύεις, έλεγε ο Πικάσο και ο μικρός Σακελλάρης Κουτούζης όντας μαθητής του δημοτικού δούλευε συνεχώς τα χέρια του ακόμη και την ώρα της Κυριακάτικης Θείας Λειτουργίας. Εκεί, σε μια εκκλησία τον είδε και ο φίλος του πατέρα του ο ζωγράφος Αντώνης Καραφυλλάκης, να πλάθει το κερί και να του δίνει το σχήμα ενός σκορπιού για να στραφεί αμέσως μετά στον φίλο του, παροτρύνοντάς τον «να τον κάνουμε γλύπτη, έχει δύναμη και ταλέντο».

 

Για να του αποδείξει μάλιστα ότι το εννοούσε κάλεσε λίγα χρόνια μετά τον εκκολαπτόμενο γλύπτη να εκθέσει, στο πλαίσιο προσωπικής του έκθεσης ζωγραφικής, τα αγαλματάκια από πλαστελίνες που φύλαγε στο σπίτι του.
Και στο επίπεδο αυτό ο μικρός δημιουργός στάθηκε διπλά τυχερός, αφού συγγενής της μητέρας του ήταν ο γλύπτης Μιχαήλ Κόκκινος ο οποίος επίσης διέκρινε το ταλέντο του και του έμαθε πώς να δημιουργεί γύψινα καλούπια.

 

Από κει και έπειτα τα πράγματα πήραν το δρόμο τους.  Παρακολούθησε σε ιδιωτικές σχολές της Αθήνας (του Γιώργου Βογιατζή και του Κώστα Ηλιάδη) μαθήματα Τέχνης και ειδικευμένης τεχνογνωσίας και γλυπτικής αποφοιτώντας παράλληλα από το Μαθηματικό Τμήμα του Εθνικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Γιατί όπως λέει κι ο ίδιος «η τέχνη σου δίνει παιδεία και ελευθερία, αλλά όχι ψωμί».

 

Μετά τη σπουδαστική περίοδο, αφιέρωσε πολλά χρόνια στη μελέτη της Ιστορίας της Τέχνης αλλά και εξατομικευμένα στο έργο, των μεγάλων δημιουργών της γλυπτικής όπως του Φειδία, του Πραξιτέλη, του Μιχαήλ- Άγγελου και του Ροντέν. “Τα θαυμάσια έργα συλλογών γλυπτικής, που φιλοξενούνται στα μουσεία, με βοήθησαν ως σημείο αναφοράς, αλλά και ως  μοναδική συντροφιά στην αναζήτησή μου για την βαθύτερη επαφή με τη τέχνη”.

 

Το 1980 επέστρεψε στην Κάλυμνο, όπου ζει και εργάζεται, διδάσκοντας μέχρι πρότινος μαθηματικά και διατηρώντας παράλληλα εργαστήριο γλυπτικής, καθώς και τη γνωστή γκαλερί-γλυπτοθήκη “ναυτίλος”, ενώ είναι μέλος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος.

 

Η δουλειά του έγινε γνωστή με εκθέσεις και παρουσιάσεις σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα, οπότε πολλά από τα συλλεκτικά έργα του φιλοξενούνται ήδη σε ιδιωτικές συλλογές σ‘ όλο τον κόσμο, σε μουσεία και γκαλερί, αλλά και ως δημόσια μνημεία στην Ελλάδα, στην  Κάλυμνο, Κω, Ρόδο αλλά και στην Αθήνα, στο Κιάτο κ.α. Ακόμη και…στην Κίνα.

 

Έργα του στο μεγαλύτερο πάρκο γλυπτικής στην Κίνα

 

Για δύο συνεχόμενα καλοκαίρια (2011 και 2012) ο Σακελλάρης Κουτούζης βρέθηκε στην Κίνα στην πόλη Changchun, με το μεγαλύτερο παγκοσμίως πάρκο γλυπτικής, όπου επελέγη ανάμεσα από χιλιάδες γλύπτες απ’ όλες τις χώρες του κόσμου για να υλοποιήσει δυο προτάσεις του. Η πρώτη αφορούσε στον «Δεόμενο Ορθόδοξο Μοναχό» ύψους 4 μέτρων και η δεύτερη τον «Ολυμπιακό Λαμπαδηδρόμο» ύψους 3.50 μέτρων. Και τα δύο έργα είναι κατασκευασμένα από μπρούντζο.

 

Η τέχνη ωριμάζει με τα χρόνια

 

Σήμερα ο Σακελλάρης Κουτούζης βρίσκεται σε μια επίσης δημιουργική περίοδο.  Στο εργαστήρι του έχει αρκετά… ανοιχτά μέτωπα. Έναν Οδυσσέα που παλεύει με τα κύματα πάνω σε ένα αρχαικό πλοίο, με περιεχόμενο ακόμη και για τον πιο απαιτητικό κριτή, προτομές ανθρώπων των γραμμάτων και της ιατρικής, ανδριάντες κ.α.

 

Όπως διατείνεται κι ο ίδιος διανύει το πλέον ώριμο τεχνικά  χρονικό διάστημα της ζωής του. «Άλλωστε και η πλειοψηφία των καλλιτεχνών, εκτός ελαχίστων περιπτώσεων, μετά τα 50 έβγαλε στοιχεία ώριμης τέχνης», αναζητώντας- παράλληλα με την ουσία -και την εμπορικότητα στην τέχνη του. Διάγουμε άλλωστε δύσκολους καιρούς.

 

 

 

Ανατέμνοντας την τεχνική του

 

«Ο μπρούτζος είναι το αγαπημένο μου υλικό.  Η προσωπική μου προτίμηση, είναι η παραστατική τέχνη ενταγμένη στα σύγχρονα δεδομένα. Επιδιώκω να αποδίδω τις ουσιαστικές αλήθειες του θέματος που με εμπνέει με την εκφραστικότητα  του ανθρώπινου σώματος, πάντα με σεβασμό στην ακεραιότητα της συνολικής μορφής, υπηρετώντας κατά ένα μέρος τον παραστατικό εξπρεσιονισμό.

 

 Έχω την άποψη ότι η σύγχρονη παραστατική γλυπτική είναι φυσική συνέχεια των κλασσικών αξιών και έργων της γλυπτικής με αρκετές ριζοσπαστικές παρεμβάσεις. Η γενικότερη αναστάτωση της ανθρώπινης Ιστορίας κατά τον εικοστό αιώνα καθόρισε και την Τέχνη, η οποία ήδη πορεύεται ενσωματώνοντας ότι αξιόλογο προέκυψε κατά τον αιώνα των κρίσεων και αξιοποιώντας τα σύγχρονα υλικά ,τις νέες μεθόδους και τις νέες καινοτόμες τεχνικές» σημειώνει ο ίδιος ο γλύπτης».

 

Ισίδωρος Κιολέογλου, πρόεδρος Ιωνικού Κέντρου Αθηνών (με αφορμή έκθεση του Σ. Κουτούζη με τίτλο «Μορφές του Αιγαίου»): «Η Κάλυμνος είναι φημισμένη για τους σφουγγαράδες της. Χρησιμοποιώντας αρχικά τη φυσική τους αναπνοή και στη συνέχεια το σκάφανδρο, επί αιώνες οι Καλύμνιοι παλεύουν με τη θάλασσα και τη φύση. Αυτής της πάλης το δράμα το έχει ο Κουτούζης νιώσει βαθιά και το έχει αποτυπώσει ως καλλιτέχνης με τη δική του ψυχική ματιά στης τέχνης τη μνήμη.

 

Έχοντας γνώση της ιδιαιτερότητας και του πολιτισμού της Καλύμνου, και γενικά του Αιγαίου, ο Κουτούζης αποδίδει με μοναδική ευαισθησία, και με πάθος, τη ζωή και το δράμα αυτών των ανθρώπων της θάλασσας. Η παραστατική γλυπτική που χρησιμοποιεί εμπεριέχει τα ίδια τα στοιχεία συγκίνησης των “αντικειμένων” του. Αποτυπώνοντας τα αισθήματα του κατά τρόπο μοναδικό, ο Κουτούζης εξαντλεί τα όρια των υλικών του, και κατά βάση του ορείχαλκου που χρησιμοποιεί, δημιουργώντας γλυπτική κλασική – αλλά συνάμα και εντελώς σύγχρονη».

 

 Δραστηριότητες μιας δεκαετίας 2003-2013

 

-2003: Ατομική έκθεση στη Ρόδο, στα Δωδεκάνησα

 

-2003: Ομαδική έκθεση στην Κάλυμνο, στα Δωδεκάνησα

 

-2003: Μνημείο για τον «Ποσειδώνα» στο Μαστιχάρι-Κως (άγαλμα ύψους 2.00 μ.)

 

-2004: Ηρώο στο Δήμο Δικαίου στην Κω (άγαλμα ύψους 2.20 μ.)

 

-2005: Ατομική έκθεση στην Πάτμο, στα Δωδεκάνησα

 

-2005: Ατομική έκθεση στο ξενοδοχείο NeptuneResort στην Κω

 

-2006: Μνημείο προς τιμήν του Δωδεκανήσιου πολιτικού Στέλιου Κωτιάδη (προτομή ύψους 1.00 μ.)

 

-2006: Μνημείο για τον Καλύμνιο σφουγγαρά στο αεροδρόμιο της Καλύμνου (άγαλμα ύψους 1.70 μ. )

 

-2007: Ομαδική έκθεση στο ξενοδοχείο «Κυπριώτης» στην Κω

 

2-007: Ηρώο προς τιμήν των πεσόντων αξιωματικών κατά την κρίση των Ιμίων, στην Κάλυμνο. Το έργο χρηματοδοτήθηκε από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας. Σύμπλεγμα από τρεις προτομές και δυο ανδριάντες

 

-2008: Ατομική έκθεση στο πολιτιστικό Ίδρυμα «Ιωνικό Κέντρο» στην Αθήνα

 

-2008: Μνημείο προς τιμήν του ιατρού Σακελλαρίου Ζερβού, στην Κάλυμνο (προτομή ύψους 0.90 μ.)

 

-2008: Ίδρυση της Γλυπτοθήκης-Γκαλερί Ναυτίλος στην Κάλυμνο

 

-2009: Μνημείο προς τιμήν του Καλύμνιου ζωγράφου Σακελλαρίου Μαγκλή, στην Κάλυμνο (προτομή ύψους 0.70 μ.)

 

-2010: Μνημείο προς τιμήν του μητροπολίτου Κώου μακαριστού κ. Ναθαναήλ, στην Κω (προτομή ύψους 0.80 μ.)

 

-2010: Ατομική έκθεση στο «Κολλέγιο Αθηνών» στην Αθήνα

 

-2011: Πρόσκληση στο 12ο διεθνές συμπόσιο γλυπτικής στην Changchun της Κίνας. Έργο «ο Δεόμενος Μοναχός» (4.80 μ.)

 

-2011: Μνημείο στην Ζυρίχη της Ελβετίας, προς τιμήν του CarlGustavJung. Άγαλμα (1.50 μ.) και προτομή (0.50 μ.)

 

-2012: Πρόσκληση στο 13ο διεθνές συμπόσιο γλυπτικής στην Changchun της Κίνας. Έργο «ο Ολυμπιακός λαμπαδηδρόμος» (3.00 μ.)

 

-2012: Μνημείο προς τιμήν του καθηγητού Παιδιατρικής και Ακαδημαϊκού Νικολάου Ματσανιώτη. Ανδριάντας στο Κιάτο Κορινθίας (2.20 μ.) και προτομή στο Νοσ. Παίδων Αγία Σοφία (0.70 μ.)

 

-2013: Ομαδική έκθεση στο Δημοτικό Πνευματικό Κέντρο «Ακταίον» στη Ρόδο

 

-2013: Υπό κατασκευή μνημείο, του Ιπποκράτους για το Διεθνές Ιπποκράτειο Ίδρυμα στην Κω, με τίτλο «ο Ιπποκράτης θεραπεύει ασθενή». Σύμπλεγμα αγαλμάτων (2.00 μ.)

 

Περισσότερες πληροφορίες για τον καλλιτέχνη και το έργο του μπορεί να αναζητήσει κανείς στην προσωπική του ιστοσελίδα: www.sculptorkoutouzis.gr

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s