20668886_1643320629025712_64337185_n

(4η μέρα): Στις 9 το πρωί ο ξεναγός με περίμενε στη ρεσεψιόν του ξενοδοχείου. Γνωριστήκαμε, ο Γιάννης φιλόλογος, δύο χρόνια τώρα ασχολείται με την ξενάγηση στο νησί του. Μπήκαμε στο αυτοκίνητό μου και ξεκινήσαμε με κείνον στην θέση του οδηγού. Προορισμός μας ο Βαθύς.

Περάσαμε απ’ την ιχθυόσκαλα, το μαράσι του Αγίου Στεφάνου και τη Βιομηχανική Ζώνη.  Αριστερά πάνω, μου έδειξε τον χώρο που έκαιγαν παλιά τα σκουπίδια. Μετά τα πρόστιμα από την Ευρωπαϊκή Ένωση ο χώρος διαμορφώθηκε σε ένα πολύ ωραίο δασύλλιο. Το περιποιούνται οι υπάλληλοι του δήμου και έχει φυτευτεί με πεύκα που ευδοκιμούν εδώ, πίσω από τα βουνά του Προφήτη Ηλία, ανθεκτικά στην ασθένεια που ξεραίνει τα υπόλοιπα. Σιγά σιγά από το φυτώριο αυτό θα αντικατασταθούν όλα τα ξενόφερτα πεύκα στο νησί.

Στρίβουμε από την χερσόνησο της Χαλής. Αυτό το κομμάτι γης, αφού άλλαξε αρκετούς ιδιοκτήτες, αγοράστηκε από έναν πλούσιο του εξωτερικού και διαμορφώθηκε κατάλληλα σε αγροτουριστική επιχείρηση. Βλέπω από μακριά στην πλαγιά μερικά άλογα με τους αναβάτες τους. Έχει δική του παραλία που βλέπει τα παράλια της Μικράς Ασίας, μονοπάτι πετρόχτιστο που οδηγεί στον διπλανό κόλπο και την πολύ όμορφη ακρογιαλιά της Ακτής.

Συνεχίζουμε και ο Γιάννης ανάβει τα αλάρμ για να παρκάρει δεξιά. Μου εξηγεί ότι εδώ θα σταματήσουμε για να δούμε τον Βαθύ από ψηλά. Μια μεγάλη λωρίδα θάλασσας μπαίνει μέσα στον κόλπο -σαν φιόρδ ένα πράγμα -και το πράσινο των εσπεριδοειδών φτάνει έως εκεί που βλέπει το μάτι, ψηλά στα Στημένια. Τα καλύμνικα μανταρίνια, μου λέει, ήταν ονομαστά και εξάγονταν στην Ρωσία πριν από χρόνια. Δυστυχώς αρκετές χιλιάδες δέντρα ξεριζώθηκαν για να γίνουν εντατικές καλλιέργειες. Με τη βοήθεια όμως ενός δυναμικού συλλόγου που αποτελείται από νέους, τώρα η κοιλάδα επανέρχεται στους παλιούς της ρυθμούς παραγωγής με πιστοποιημένα βιολογικά προϊόντα πλέον και παρασκευαστήριο. Τα προϊόντα με πολύ καλές τιμές, διοχετεύονται στο εξωτερικό.

20707137_1643321875692254_806385396_oΣυνεχίζουμε το δρόμο μας και φτάνοντας στην είσοδο του χωριού αφήνουμε το αμάξι δεξιά. Θα μας το φέρει ένας φίλος του Γιάννη στη Ρίνα, στο λιμάνι του Βαθέος.

Με τα πόδια λοιπόν ξεκινάμε μέσα από ένα διαμορφωμένο πολιτιστικό μονοπάτι. Ο Γιάννης μου λέει θρύλους και ιστορίες για πειρατές, ναυμαχίες και θαύματα καθώς αφήνουμε εκκλησάκια και σπίτια αιώνων που βρίσκονται στο διάβα μας. Δεν χορταίνω να ακούω. Φτάνουμε στη Ρίνα. Κλειστό και εδώ από τροχοφόρα, απολαμβάνω την ηρεμία του τόπου. Πίνουμε τον καφέ μας σε ένα από τα πολλά παραδοσιακά καφε-μεζεδοπωλεία. Ο κόλπος είναι φυσικό λιμάνι και το καλοκαίρι είναι γεμάτος από ιστιοπλοϊκά. Περπατάμε δίπλα στον βράχο σε ένα ξύλινο μονοπάτι που βγαίνει έξω έως τον Αι Γιώργη από την μία μεριά και στην Περιστεριά από την άλλη. Φτάνουμε περπατώντας κάτω από το σπήλαιο Δασκαλιό, αφού διασταυρωνόμαστε συνεχώς με κόσμο που πηγαινοέρχεται από τα κότερα.

Κόβουμε 5 ευρώ εισιτήριο και ανεβαίνουμε στο σπήλαιο. Από την παλαιολιθική εποχή ήταν τόπος κατοικίας. Εντυπωσιασμένος ενημερώνομαι για τα ιστορικά και γεωμορφολογικά στοιχεία. Κατεβαίνουμε προσεκτικά και περπατάμε προς τα έξω. Έχει κι άλλα σπήλαια η Κάλυμνος και όλα έχουν αξιοποιηθεί. Είναι επισκέψιμα με ραντεβού στην Υπηρεσία Τουρισμού του Δήμου. Κάθε χρόνο προκηρύσσονται θέσεις για φύλακες και ξεναγούς, όπως ο Γιάννης. Συνεχίζουμε στο όμορφο ξύλινο μονοπάτι, ένα μέτρο πάνω από το νερό. Έχουμε κλείσει εισιτήριο για τις αλμύρες, μια παραλία 10 λεπτά με το καϊκι. Θα μπορούσαμε να πάμε με καγιάκ ή να νοικιάσουμε σκάφος, όπως μου λέει. Πανέμορφος κόλπος με πυκνή σκιά από αλμυρίδια, σχίνους αλλά και καλαμωτές που έχει φτιάξει ο Νικόλας που έχει την καντίνα εκεί. Όλες οι απόμερες παραλίες με διαγωνισμό έχουν δοθεί σε ντόπιους με χαμηλό εισόδημα. Αυτοί εξυπηρετούν τα σκάφη και τους φυσιολάτρες περιπατητές και είναι υπεύθυνοι για την καθαριότητα, το πότισμα και την φροντίδα των δέντρων στην παραλία.  Κάθε παραλία έχει τουλάχιστον 10 ιστιοπλοϊκά μου λέει, από εδώ έως τα γλαρονήσια, πάνω από την Λέρο. Αγοράζουμε νερό για τον δρόμο. Ο ξεναγός μου προτείνει να κάνουμε την επιστροφή μας με τα πόδια. Ένα όμορφο μονοπάτι μας οδηγεί πάνω από τον κόλπο και μετά στην Αγία Ειρήνη στην Ρίνα.

Ξαποσταίνουμε στο πρώτο μεζεδοπωλείο στον δρόμο μας, μια χαμογελαστή κυρία μας εξυπηρετεί, γευόμαστε την ντόπια κουζίνα και χαλαρώνουμε λίγο με ένα ποτήρι ντόπιο κρασί. Λίγο μετά περνάμε από ένα μικρό οίκημα που περιέχει πληροφορίες για τον Βαθύ. Ότι Μπορεί να δει κανείς στον Βαθύ είναι εκεί. Πληρώνουμε 5 ευρώ και επιλέγουμε να δούμε τις Φυλακές , την Παλαιοπαναγιά, τον Ταξιάρχη και τον Κάστελλα. Ο Γιάννης με οδηγεί στον Βαθύ και γνωρίζω την ιστορία του από κοντά. Ανεβαίνουμε στον περιφερειακό δρόμο και ψηλά πάνω αφήνω την κοιλάδα πίσω μου. Όμορφο μέρος!

Αργινώντα- Μασούρι- Ελιές και Χώρα. Ο Γιάννης με αφήνει κάτω από το κάστρο και εκεί με περιμένει ο Μιχάλης για αναρρίχηση. Από εδώ ξεκινούν οι περιπατητές για το ψηλότερο βουνό, τον Προφήτη Ηλία. Εδώ και 3 χρόνια ο βράχος γύρω από το κάστρο έχει πάνω από 200 διαδρομές- από 15 έως και 40 μέτρα. Τα τελευταία δύο Αναρριχητικά Φεστιβάλ έγιναν εδώ. Πολιτισμός και άθληση έγιναν ένα. Ανεβαίνω στον Προστάτη βράχο με τις οδηγίες του εκπαιδευτή μου. Δίπλα μου, σε άλλες διαδρομές, σκαρφαλώνουν αναρριχητές από κάθε γωνιά του κόσμο. Πολλοί από αυτούς φτάνουν έως τα τείχη και από εκεί στο καφέ- εστιατόριο πάνω στο κάστρο ξαγναντεύουν από την Χώρα έως πέρα την Κω.

Εκκλησίες του 16ου αιώνα, μικρά μουσεία και λίγα διαμορφωμένα μεσαιωνικά κτίσματα, φιλοξενούν όσους διαθέτουν υψηλό τίμημα της διαμονής εκεί.

Γύρω από το Κάστρο η περιοχή έχει αναβαθμιστεί αγοράζονται όλα τα παλαιά οικήματα κα αναπαλαιώνονται. Σε λίγο το χωριό, όπως μου λέει ο Μιχάλης, θα γίνει σαν την Μονεμβασιά … Ξέρω ότι τα παραλέει αλλά δεν φέρνω αντίρρηση. Πίνουμε κι εμείς μια μπύρα πάνω στο μεσαιωνικό κάστρο. Τα φώτα που το φωτίζουν ανάβουν και είναι λες και γυρνάς 500 χρόνια πίσω, αλλά χωρίς τους πειρατές.

Πλούσια και η σημερινή μέρα από εμπειρίες ….

Συνεχίζεται…

Ι. Jones

Διαβάστε επίσης:

Πέντε μέρες στο νησί των σφουγγαράδων (1η μέρα)

Πέντε μέρες στο νησί των σφουγγαράδων (2η μέρα)

-Πέντε μέρες στο νησί των σφουγγαράδων: Αργινώντα, Σκάλια, Εμπορειός, Τέλεντος (3η μέρα)

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )